Beoordelen, beoordelen
Het einde van het jaar nadert; tijd voor de ronde beoordelingsgesprekken met medewerkers. Werk aan de winkel vanuit leiderschap.
Hoewel de meeste leidinggevenden ervaring hebben met het voeren van beoordelingsgesprekken, hebben zij vaak de volgende vragen.
– Hoe zeg ik in het beoordelingsgesprek eerlijk en direct waar het op staat, zonder de relatie met mijn medewerker te schaden? We moeten morgen toch weer door dezelfde deur!
– Hoeveel ruimte moet ik geven aan het verhaal van de medewerker? In een beoordelingsgesprek is toch sprake van eenrichtingsverkeer?
– Hoe maak ik de medewerker duidelijk dat er nu echt iets moet veranderen?
– De medewerker functioneert wel goed, maar hij voldoet niet aan de nieuwe eisen van de nieuwe organisatie!
– De medewerker loopt op haar tenen om een ‘voldoende’ te halen, terwijl wij een ‘zeer goed’ verwachten; hoe vertel ik het haar?
– Hoe maak ik het onderscheid duidelijk tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek?
Sommige punten raken de inhoud van het beoordelingsgesprek (= het wat), terwijl andere punten gericht zijn op het hoe: hoe breng ik de boodschap, hoe vertel ik het, en hoe ga ik om met reacties van de medewerker?
Begin met het waarom van het beoordelingsgesprek
Het is cruciaal om te beginnen met het waarom van het gesprek: de doelen van het functionerings- en beoordelingsgesprek.
Wij onderscheiden daarbij:
– Het beheersdoel: doet de medewerker wat hij moet doen, doet hij de juiste dingen, en doet hij die goed? Focust de medewerker op de juiste dingen om hoog te scoren bij (interne) klanten?
– Ontwikkeling van de medewerker: hoe prikkel je de medewerker om zijn kwaliteiten en talenten verder te ontwikkelen en in te zetten? Pakt hij zijn verbeterpunten stelselmatig aan?
– Motivatiedoel: hoe houd je de medewerker gemotiveerd, geënthousiasmeerd en geïnspireerd om het allerbeste uit zichzelf te halen?
In deel 2 gaan we verder in op het beoordelingsgesprek en geven wij concrete tips….
Heb je vragen? Stuur een e-mail naar marvin@sparkleworkshop.nl of bel 0204967397.