Personal Branding is NIET alleen een marketingverhaal, maar veel meer een attitude.
Met attitude geef ik de consistente manier aan waarop je denkt, voelt en je je gedraagt.
Een positieve attitude – dat wil zeggen een positieve manier van denken en voelen over jezelf en over wat jij kunt betekenen voor jouw klanten – resulteert in een positief gedrag en een positieve benadering van klanten. Een beperkende manier van denken en voelen heeft een navenant effect.
Wil je een krachtige en onderscheidende personal brand creëren, dan moet je van binnenuit beginnen. Wie ben ik, hoe denk ik over mezelf en klanten, en welke impact heeft dat op mijn gedrag naar klanten toe. Wat is jouw Personal Brand Attitude?
- ‘Anderen hebben meer te bieden dan ik’,
- ‘ben ik wel goed genoeg?’,
- ‘je kunt toch niet zulke uitgesproken beloftes te doen, dat is heel Amerikaans’,
- ‘wie zit er op mij te wachten’,
- ‘ik ben een professional, ik hoef me toch niet te verkopen!’,
- ‘na de zoveelste succesvolle opdracht hoef ik toch niet meer zo hard eraan te trekken om de volgende opdracht te krijgen’,
- ‘zij weten toch dat ik mijn werk aflever, ik wacht wel af tot de juiste opdracht langskomt’.
Dergelijke overtuigingen bij jezelf creëren reactief, afwachtend gedrag. Je blijft op de achtergrond of bent onzeker, waardoor je jezelf niet krachtig presenteert.
Buig deze negatieve overtuigingen om in bekrachtigende overtuigingen zoals:
- ” ik creëer mijn eigen succes”
- “ ik ben heel goed in wat ik doe; ik ben de beste in mijn vakgebied in NL”
- “ ik co-creëer succes voor mijn klanten”
- “ Geen groots succes, zonder een keer op je bek te gaan”
- “Als ik committed ben, dan kan ik alles bereiken”.
- “Falen bestaat niet, alleen feedback”.
- “Het grootste risico in het leven is om geen risico nemen”.
- “Iedere prospect is een klant, de enige variabele is tijd”.
- “Ik bepaal hoe ik me voel: ik laat mijn gevoel niet negatief beïnvloeden door anderen”.
Door een omslag in je Attitude creëer je een krachtige Brand Identity: je ziet vooral de positieve kwaliteiten en talenten in jezelf, je hernieuwt jouw passie en ziet hoe jij door jouw unieke combinatie van talent en passie onderscheidende meerwaarde levert voor klanten.
Door een krachtige en positieve attitude ga je als vanzelf – zonder erbij na te denken – jezelf op een authentieke en krachtige manier presenteren. Je durft jezelf neer te zetten, hoe JIJ denkt dat het het beste is. Zonder macho gedrag, zonder overmatige behoefte om te imponeren door overmatig vakjargon en ellenlange uitweidingen. Je bent immers de beste versie van jezelf.
- Problemen en belemmeringen zie je als kansen en mogelijkheden.
- Je geeft je dan liever voor 100%, waarbij je kans loopt om op je bek te gaan, dan dat je met een ‘zeven’ genoegen neemt.
- Je steekt liever je nek uit en co-creëert zelf je eigen kansen, dan af te wachten tot de juiste kans voorbij komt.
Treed uit de schaduw, zodat anderen jou kunnen zien. Zoek jouw podium op waar jij kunt schitteren. En als jij geen podium kunt vinden, creëer dit dan zelf.
Je attitude bepaalt jouw succes! Versterk vandaag jouw succes attitude!